الساهد في سبيل لله

الساهد في سبيل لله

Thursday, May 26, 2011

Herba

Herba
Malaysia mempunyai 7000jenis herba, tanaman herba telah menjadi sumber utama bagi ubat sejak beribu tahun lalu world health organization who menganggarkan bahawa 80 peratus manusia masih menggunakan herba selaku ubat tradisional seperti akar kayu, herba dan rumpai.
Penerokaan hutan menerusi logging operation yang pesat di Negara hutan hujan tropika menyebabkan herba yang terdapat dalam dirian hutan yang terdiri dari jenis dirian pokok chengal meranti keruing nyatoh taban, para shorea, merbau dll di kawasan hutan bukit memberikan kesan kehilangan herba yang biasa berada di lantai hutan bukit ini. Herba biasa tumbuh dengan banyak di lantai hutan yang terdapat jenis pokok chengal meranti keruing nyatih taban merbau parashirea dan family dammar/dipterocarpacea. Kehilangan diri hutan bukit ini juga turut menghilanghkan herba herba yang utama untuk perubatan umat tanah jawi.
1. Adas/ Foeniculum vulgare
2. Bawang merah/Allium cepai
3. Bawang putih/Allium sativum
4. Belimbing buluh/Avverhoa bilimbi
5. Beluntas/ Pluchea indica
6. Bidara uoas/Merremiae mammosa
7. Patawali/Tinospora crispa atau T.rumphii
8. Buah merah/Pandanus conoideus
9. Cili/Piper retrofractum
10. Daun dewa/Gynura pseudochina
11. Daun ungu/Graptophylum pictum
12. Halia/Zingiber officinale
13. Jati belanda/Guazuma ulmifolia
14. Limau nipis/ Citrus aurantifolia
15. Jintan/Coleus amboinicus
16. Kapulaga/Amomum cardamomum
17. Kayu putih/Melaleuca leucadendra
18. Keji beling/Strobilanthes crispus
19. Kemukus/Piper cubeba atau Cubeba officinalis
20. Daun kari/Murrayya paniculata
21. Cekur /Kaempferia galangal
22. Gelenggang/Cassia alata
23. Misai kucing/Orthosiphon aristatus, O.grandiflorus
24. Kunyit/Curcumadomestica atau C.longa
25. Lempuyang/Zingiber amaricans
26. Lengkuas/Alpinia galangal atau Languas galangal
27. Lidah buaya/Aloe vera
28. Mahkota Dewa/Phaleria macrocarpa
29. Mengkudu/Morinda citrifolia
30. Dukung Anak/Phyllanthus niruri
31. Pegaga/Centela asiatica, Hydrocotyle asiatica
32. Peria/Momordica charantia
33. Rozel/Hibiscus sabdariffa
34. Hempedu Bumi/Andrographis paniculata,Justicia paniculata, J.latebrosa
35. Sambung Nyawa/Gynura procumbensi
36. Sembung/Blumea balsamifera
37. Sirih/Piper betle
38. Kemunting cina/Vinca rosea atau Cantharanthus roseus
39. Tempuyung/Sonchus arvensis
40. Temulawak/Curcuma xanthorrhiza
41. Akar Aji Samat /Jakia omata
42. Rempah Gunung
43. Tongkat Ali
44. Pasak Bumi/Tongkat Ali Hitam
45. Medang Sarsi
46. Ubi Jaga
47. Mas Cotek

Adas berkhasiat untuk merawat penyakit batu hempedu, batuk, perut kembung, ulser mulut,haid yang tiudak teratur dan buleh mencegah kemandulan. Tumor dan kanser.
Bawang merah berkkasiat dalam masakan dan umbi bawang merah juga berkhasiat untuk menurunkan suhu panas badan, ubat antibacterial, menyembuhkan kembung perut, selsema dam sram sejuk.
Bawang putih berkhasiat untuk merawat mengurangkan tekanan darah tinggi, sakit kepala, selaku antibiotic, antibacterial, mengubati tumor, ubat cacaing, kanser, menurunkan kandungan gula dalam darah, melambatkan proses penuaan serta boleh meredakan tekanan.
Belimbing buluh buleh merawat sakit anti radang, melawaskan kencing, penawar jerawat, menyembuh penyakit batuk, darah tinggi, sakit otot, reumatik dan sakit gigi
Daun beluntas berkhasiat untuk menambahkan selera makan di makan selaku ulam, membantu pencernaan,menghilangkan bau badan, menurunkan panas badan, merawat reumatik, sakit sendi, nafas berbau, lemah urat saraf, dan darah kotor.
Ubi bidara upas berkhasiat untuk merawat anti radang, batuk berdarah, difteria, kencing manis, kusta, luka pada kulit,muntah darah, demam, radang usus buntu, sifilis, menghalang sel kanser, melancar air susu, ibu /ASI; menghilangkan sakit, menghilang bengkak, dan menawarkan racun.
Patawali/bakawali berkhasiat merawat sakit perut, demam, sakit kuning, kudis malaria. Reumatik, dan minyakurut untuk menghilangkan sakit di bahagian pinggang.
Buah merah berkhasiat untuk mengubati HIV/AID S, kanser, serangan jantung, strok, diabetes, kolesterol, osteoporosis, hepatitis, sakit urat dll
Buah dah akar cili berkhasiat selaku ubat kuat, membersihkan rahim selepas proses melahirkan anak, masuk angin,senak perut,ubat kumur, mengatasi gangguan pencernaan, batuk bronitis, saman, dan badan terasa lemas. …ha;laman 60







Rujukan
Pembiakan tanaman herba hermani dan mono rahardjo, khairunasikin aliasramuan tradisional untuk kesihatan , huraian mengenai 40 spesis tanaman herba komersial; penerbit synergy media books dengan kerjasama penebar swadaya
Penulis cheppy
Adaptasi nor faridah sharuddin aturhuruf hamzah ishak
Editor kamarulzaman Abdullah
Grafik Ezani Imran
S.a abdul majeed and Co SDN BHD edisi bahasa Malaysia
Dicetak nightingale printing SDN BHD

No comments:

Post a Comment