الساهد في سبيل لله

الساهد في سبيل لله

Sunday, January 15, 2012

silat yang saya pernah kenali

assalam
silat jawi silat sendeng kelantan pasir mas pak cu saad ayah long harun,silat gayung Dato' meor di kolej islam kelang, silat haq negeri perak. karate go shin ryu di kolej islam kelang ,tomoi, cimande,

sewaktu belajar dengan Allahyarham Ayah long harun saya belajar teknik tungkat dan tek pi ...
anaklelakiayah Long harun adalah abdul halimdan Abdul samad.
Allahyarham Ayah long harun berenang menyebarangi sungai phg yang luas...

muridnya ada ramai...antaranya kapten (B) Zulkilfi. Abe him,robbi staf jabatan imigresen, Allahyarhamayah long harundilahirkandi kampung chetokpasir mas...dia mahir silat jawi dan pada suatu waktu dia bertemu dengan pak cu saad...dan dia belajar silat sendeng kelatan dengan pakcu saad....Ayah long harunpernah bagi tahu saya bahawa silat ni tanpa nama...silat tanpa nama...
saya belajar silat dengan allahyarham ayah long harun guru tua silat umat tanah ajwidiwaktu usiasaya 19 tahun selepas saya belajar silat gayung Dato' meor dansilat haq negeri perak dengan Allahyarham ustaz Dahri sewaktu usoa saya 17 tahun...
sewaktu saya ambil ijazah silat haq di negeri perak saya dapati muridnya dah ada 757 murid sebab saya dikehendaki menulis namadi dalam book of his students...ni kisah 25 tahun lalu.
Apabila saya selidik ini saya tahu bahawa silat haq ni dari Panglima sulaiman panglima negeri perak...
seingat saya ramai pelajar sekolah agama izzuddin shah SIS yang ambil ijazah silat haq negeri perak ...
والله اعلم بالثواب

No comments:

Post a Comment