الساهد في سبيل لله

الساهد في سبيل لله

Monday, February 28, 2011

Imam Ahmad bin Hanbal

“Al-Quran bukan makhluk, al-Quran adalah kalamullah.” Tegas Imam Ahmad Hanbali, sedangkan beliau dalam keadaan dirantai dan dipaksa mengiyakan pendapat pemerintah.
Beliau tidak gentar dalam menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah ketika itu – Khalifah al-Makmum. Khalifah al-Makmum adalah merupakan pengganti kepada Khalifah al-Amin. Beliau adalah berfahaman muktazilah, iaitu golongan yang bermazhab lebih cenderung menggunakan logik akal.
Ia meletakkan sesuatu perkara itu dengan logik akal, dan ini bersalahan dengan apa yang dipegangi oleh Ahli Sunnah Wal Jama’ah. Antara kefahaman songsang golongan muktazilah ini ialah berpendapat bahawa al-Quran adalah makhluk.
Sebenarnya pendapat songsang ini telah pun disebarluaskan ketika era pemerintahan Khalifah Harun ar-Rasyid – bapa kepada Khalifah al-Amin lagi. Namun Khalifah Harun ar-Rasyid bertegas. Beliau membanterasnya dengan bersungguh-sungguh. Bahkan pemerintah juga turut melakukan operasi penangkapan terhadap mereka yang menyebarkan idea-idea itu.
Salah seorang penyebarnya bernama Basyar al-Murisy, dia tidak tertangkap. Sempat pula melarikan diri dan bersembunyi. Dia muncul kembali setelah kematian Khalifah Harun ar-Rasyid untuk meneruskan misinya.
PENANGKAPAN IMAM AHMAD HANBALI
Bila tiba pemerintahan Khalifah al-Makmum, isu ini kembali mewarnai pentas politik pemerintah ketika itu. Imam Ahmad Hanbali atau nama sebenarnya ialah Abu Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal al-Syaibani ditangkap dan dihadapkan kemuka pengadilan pemerintah – pemerintah yang menyokong kata-kata Basyar. Beliau tidak gentar. Bahkan tetap mempertahankan hujjahnya bahawa “Al-Quran itu adalah kalamullah, bukan makhluk.”
Sedangkan waktu itu, ramai ulama’ lain melarikan diri. Tidak berani menyatakan kebenaran pada pemerintah, tetapi ia berbeza dengan Imam Hanbali. Imam Ahmad Hanbali tidak pula menyertai pihak pemerintah dan bersekongkol dalam mempertahankan hujjah muktazilah, tetapi beliau rela bersendiri.
Akhirnya, dia dihadapkan kepada Khalifah, dirantai dan dipenjara.
Suatu pertemuan diadakan. Dalam pertemuan itu, turut tersedia pelbagai jenis alatan untuk menyeksa manusia. Ada pedang berkilat, ada cabuk berbisa, ada lembing terhunus. Siap mencari mangsa untuk dihukumi. Pertemuan itu bakal menentukan samaada ulama’ tersohor perintis kepada mazhab Hanbali itu akan diseksa atau terlepas derita.
Beliau ditanya, tetapi tetap tegas pada jalan kebenaran. Sedangkan dihadapannya sudah terang tanpa bersuluh siksaan yang akan dikenakan. Akhirnya, beliau dicabuk.
Pada sebatan pertama, terpacul dimulutnya kalimah “Bismillah!”
Lalu disertai sebatan kedua. Beliau lantas menyebut “La haula wala kuata illa billah”.
Dan pada sebatan yang ketiga, beliau segera membaca firman Allah bermaksud:
“Katakanlah sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami.”
Pukulan demi pukulan menghinggapi tubuhnya. Kesakitan tidak terperi lagi. Bukan tiga kali sebatan, tetapi mencecah hingga 29 kali beliau disebat. Bekas sebatan di tubuhnya mengalir darah dan kulit-kulit menggelupas menampakkan isi. Saat itu, tali seluar yang dipakainya terputus. Lalu seluar itu sedikit demi sedikit semakin terlondeh.
Ketika itu juga beliau merasa auratnya kian terserlah akibat seluar yang semakin menurun. Beliau mendongak ke langit. Bibirnya bergerak-gerak tanda menguntum doa pada Jalla Wa’ala. Beliau lantas berdoa agar auratnya terhijab.
Sebentar kemudian, seluarnya secara tiba-tiba naik ke tempat asal. Permohanan agar auratnya terhijab akhirnya dimakbulkan Allah Ta’ala. Subhanallah! Lihatlah, lihatlah. Bagaimana ulama’ yang berada dijalan kebenaran, pasti akan mendapat pertolongan Allah Ta’ala. Ulama’-ulama’ yang sebenar-benar ulama’, bukan boneka mahupun ulama’ suk yang kenyang dengan kebathilan.
Lalu Imam Hanbali dipenjarakan hinggalah kematian Khalifah al-Makmum. Selepas itu tampuk pemerintahan bertukar kepada Khalifah al-Muktasim. Namun saat itu Imam Ahmad Hanbali tetap hidup dalam keadaan terseksa kerana fahaman muktazilah itu masih merajalela. Bahkan Khalifah al-Muktasim juga berfahaman seiring golongan itu.
TEGAS MENYATAKAN KEBENARAN
Era pemerintahan Khalifah al-Muktasim, sekali perdebatan mengenai ‘al-Quran makhluk atau kalamullah’ dianjurkan. Kali ini beliau berdepan dengan seorang Qadhi besar bernama Qadhi Ahmad bin Ali Daud. Akan tetapi atas kebijaksaan Imam Ahmad Hanbali, beliau akhirnya berjaya menewaskan wakil kerajaan ketika itu.
Akibat merasa malu dengan kekalahan itu, pemerintah memaksa Imam Hanbali mengakui kesilapannya. Tetapi ia tidak semudah disangkakan, beliau tetap bertegas dengan hujjahnya walau berada di hadapan sesiapa pun.
Natijahnya, beliau tetap diseksa dan dipenjara. Hinggalah kematian Khalifah al-Muktasim serta Khalifah al-Watsik dan diganti pula oleh Khalifah al-Mutawakkil, barulah Imam Ahmad Hanbali dibebaskan. Khalifah al-Mutawakkil membersihkan kembali pemerintahan dari cengkaman muktazilah dan menghukum mereka-mereka yang bersekongkol.
Begitulah secebis riwayat hidup seorang Imam besar yang hebat. Tetap tegas menyatakan kebenaran walaupun berdepan dengan pemerintah yang zalim. Tidak takut, dan tidak gentar sama-sekali!
Justeru, andainya ada riwayat sirah menyatakan bahawa ulama’ hebat dahulukala menyatakan kebenaran beriringan kebathilan, sila khabarkan!
Adalah kisah ulama’ yang tertulis,
di sebalik jeriji zalim terhiris
luka yang pedih.
Dia derita disebat dusta,
tetapi teguh walau dipaksa,
meski dunia ralit mengulit najis-
kehinaan.
Dia teguh berteman yang haq,
walau tersiat dipalu maksiat,
tidak kenyang menjamah mazmumah -
kebathilan.
Kerana dia pewaris kalam Tuhan,
Bukan rela menjulang panji kejahilan.
SALAHUDDIN al-Ayubi dilahirkan pada 532 Hijrah bersamaan 1138 Masihi di Kota Tarkit iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad. Beliau adalah anak gabenor.
Ayahnya, Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.
Ketika hayatnya, beliau lebih banyak berada di khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Siapa saja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Apabila hendak memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpukan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tentera.
Di medan perang, beliau bagaikan seorang ibu garang kehilangan anak tunggal. Beliau bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah.
Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinangan mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.
Ketika berusia 17 tahun, Salahuddin al-Ayubi mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Beliau adalah panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang sangat berbakat dan sangat popular ketika zaman perang salib. Beliau membabitkan diri dalam peperangan salib di kawasan Mesir, Palestin dan Syria.
Beliau mula terkenal pada 559 Hijrah (1164 Masihi) apabila menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din bagi menentang tentera Salib di Mesir. Beliau berjaya mengusir Amaury dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 Hijrah (Januari 1969 Masihi). Selepas Shirkuh meninggal dunia, tempatnya diganti oleh Salahuddin al-Ayubi. Pada masa sama, Nur al-Din melantik beliau sebagai panglima angkatan tentera Syria.
Bagi memperkukuhkan tentera Islam, Salahuddin meminta negara Islam diurus di bawah satu pemerintahan. Walaupun cadangannya tidak dipersetujui sesetengah pihak termasuk pemimpin Syria, cita-cita Salahuddin itu termakbul.
Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Salahuddin al-Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.
Pada tahun 583 Hijrah (1187 Masihi) berlaku Perang Salib kedua, yang juga dikenali sebagai Perang Hittin. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Salahuddin al-Ayubi hingga membuka jalan mudah untuk menawan kembali Baitulmaqdis.
Pada tahun 588 Hijrah (1192 Masihi) berlaku Perang Salib ketiga, hasil dendam dan kekecewaan golongan pembesar Kristian. Mereka berusaha merampas semula Baitulmaqdis daripada orang Islam. Walaupun perang Salib yang ketiga itu menggabungkan seluruh kekuatan negara Kristian, mereka tidak mampu menggugat kekuatan tentera Salahuddin al-Ayubi.
Pihak Kristian mengalami kekalahan dan ramai tentera terbunuh dan tertawan. Baitulmaqdis yang dikuasai orang Kristian selama 88 tahun, dapat ditakluki semula oleh Salahuddin al-Ayubi.
Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin ketika peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman tentera Kristian. Ahli sejarah Kristian pun mengakui mengenai hal itu.
Lane-Poole (penulis Barat) mengesahkan, kebaikan hati Salahuddin mencegahnya daripada membalas dendam. Beliau menulis bahawa Salahuddin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehingga tidak ada kedengaran orang Kristian dianiaya.
Selanjutnya Lane-Poole menuliskan mengenai tindak-tanduk tentera Kristian ketika menawan Baitulmaqdis kali pertama pada 1099. Tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan Jerusalem, jalan itu dipenuhi mayat, orang Islam yang tidak bersenjata diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah ibadat.
Darah membasahi bumi yang mengalir daripada pembunuhan orang Islam secara beramai-ramai. Ia juga mencemarkan kesucian gereja yang sebelumnya mengajar sifat berkasih sayang. Orang Kristian sangat bertuah apabila mereka dilayan dengan baik oleh Salahuddin.
Beliau meninggal dunia pada 27 Safar 589 Hijrah (1193 Masihi) pada usia 55 tahun di Damsyik, Syria slepas memerintah selama 25 tahun. Beliau sakit selama 14 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.
Beliau meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang harta untuk diwariskan. Beliau dikatakan hanya memiliki 47 dirham wang perak dan 1 dinar wang emas. Urusan penyelenggaraan jenazah ditanggung oleh keluarga beliau, manakala kain kafannya diberikan oleh menteri.

No comments:

Post a Comment